
dinsdag, mei 30, 2006
NRC slaat meer dan één plank mis
Vandaag in NRC Handelsblad een lariekoek-artikel over fotobladen, geschreven door iemand die zichzelf voortdurend tegenspreekt.
Het artikel opent met: Het succes van de digitale camera zorgt ervoor dat fotografiebladen hun oplage zien stijgen.
Even later: Vorige week maakte de uitgever bekend dat Focus het blad Digifoto heeft overgenomen. De kleine redactiestaf van Digifoto lukte het niet om het hoofd boven water te houden.
Ook in de opening: Er wordt (in de fotobladen, red.) allang niet meer alleen bericht over de nieuwste fototoestellen.
Verderop in het artikel wordt betoogd: Digifoto richtte zich meer op de cultuur van de fotografie, terwijl wij (Focus, red.) toch veel pagina’s inruimen voor technische verhalen en testen.
Dus: Digifoto ging qua oplage zó goed dat het de poorten moest sluiten, en juist Digifoto dat (heel modern zoals in de eerste alinea wordt toegejuicht) niet alleen berichtte over nieuwe toestellen maar ook over de cultuur van de fotografie moet het onderspit delven tegen bladen als Focus die vooral nieuwe camera's introduceren en tests doen.
Misschien had NRC-redactrice Olga van Ditzhuyzen haar artikel eens moeten nalezen voordat het naar de drukkerij ging.
Het artikel opent met: Het succes van de digitale camera zorgt ervoor dat fotografiebladen hun oplage zien stijgen.
Even later: Vorige week maakte de uitgever bekend dat Focus het blad Digifoto heeft overgenomen. De kleine redactiestaf van Digifoto lukte het niet om het hoofd boven water te houden.
Ook in de opening: Er wordt (in de fotobladen, red.) allang niet meer alleen bericht over de nieuwste fototoestellen.
Verderop in het artikel wordt betoogd: Digifoto richtte zich meer op de cultuur van de fotografie, terwijl wij (Focus, red.) toch veel pagina’s inruimen voor technische verhalen en testen.
Dus: Digifoto ging qua oplage zó goed dat het de poorten moest sluiten, en juist Digifoto dat (heel modern zoals in de eerste alinea wordt toegejuicht) niet alleen berichtte over nieuwe toestellen maar ook over de cultuur van de fotografie moet het onderspit delven tegen bladen als Focus die vooral nieuwe camera's introduceren en tests doen.
Misschien had NRC-redactrice Olga van Ditzhuyzen haar artikel eens moeten nalezen voordat het naar de drukkerij ging.